Köper man en ny bil så ska den alltid levereras med fyra likadana sommardäck. Sommardäcken är den däcktyp som är vanligast och den som används då det inte är vinterväglag.
På nya sommardäck ska mönsterdjupet vara mellan åtta och nio millimeter. Mönsterdjupet är djupet i de spår som finns i däckens gummi och som ger friktion mot vägbanan. Efterhand slits dock gummit och mönsterdjupet förändras. I Sverige är det lag på att de sommardäck man använder måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.
Sommardäck slits i regel snabbare än vinterdäck och behöver därför bytas oftare. Det beror dels på att sommardäckssäsongen är längre än vinterdäckssäsongen och dels på att man ofta gör flera långresor under sommaren. Vissa sommardäck klarar sig bara en säsong och kan vara rejält slitna framåt november. Det kan vara en stor risk att köra med slitna däck på höstblöta vägar. Dessutom är ofta lufttrycket i däcken för dåligt framåt hösten om man inte gjort något åt det. Sämre våtgrepp får däcken redan vid en nedslitning till tre till fyra millimeter i mönsterdjup, även fast däcken fortfarande är godkända.
Man kan enkelt själv mäta sina däcks mönsterdjup genom att använda en mätsticka som man får hos sin leverantör. Gränsen vid 1,6 millimeter är oftast speciellt markerad för att man tydligt ska kunna se om man har lagliga däck.
Det är alltid klokt att hålla koll på sina däcks mönsterdjup så man vet när det är dags för ett nyköp och för sin egen och andras säkerhet på vägarna.