Bil på vinterväglag

Ventiler till däck

Ventiler finns på alla däck och de är skillnaden mellan otäcka luftläckage och välfyllda däck. Det är därför viktigt att ha rätt ventiler som klarar trycket.

Alla däck har ventiler genom vilka man kan spruta in eller tömma ut luft. Det finns två huvudtyper av ventiler. En typ som är tillverkad i gummi, den så kallade Snap-in-ventilen och så finns den så kallade Clamp-in-ventilen som är tillverkad i metall. De två ventiltyperna är gjorda för olika typer av maxtryck. Bland gummiventilerna så finns det två olika utföranden. Dels så finns standardmodellen som klarar ett maxtryck på 450 kPa och dels så finns en högtrycksventil som klarar av ett tryck på max 700 kPa. Ventiler av metall klarar generellt ett högre tryck än de båda gummiventilerna och de brukar klara ett tryck på max 1400 kPa.

Om fordonet har ett rekommenderat däcktryck runt 450 kPa eller ännu mer så finns det stor risk att fordonsägaren pumpar däcken så att det blir ett högre tryck. Dessutom så ökar trycket på ventilerna när däcken blir varma. Då är det inte bra att använda en vanlig standardgummimodell som ventil utan man måste åtminstone ha en högtrycksventil. Det är vanligare att husvagnar och husbilar levereras med ventiler som inte alltid klarar av det tryck som dess däck utsätts för. Det kan därför vara extra viktigt att kontrollera sådana fordon.

Kör man i höga hastigheter ökar även trycket på ventilerna. Vid hastigheter över 200 kilometer i timmen bör man använda metallventiler. Gummiventiler riskerar att böjas vid höga hastigheter och då kan det bli luftläckage som kan få otäcka följder.