De flesta personer som har en bil har även en extra uppsättning däck. De som det inte är säsong för ligger ofta förvarade någonstans och hur de förvaras kan spela stor roll för hur de kommer åldras.
Om man lagrar däck eller bara förvarar dem mellan säsonger så ska de förvaras mörkt, svalt och torrt. Man ska även se till att ha tvättat bort saker som kan skada däcken under förvaringen såsom exempelvis vägsalt. Man ska även se till att däcken inte kommer i kontakt med lösningsmedel, fett, olja eller bensin.
Omonterade däck, det vill säga däck utan fälgar kan man ställa upp eller stapla. Man ska undvika att hänga upp dem då de lätt kan tappa formen och skadas. Monterade däck, det vill säga däck med fälgar och luft i, bör förvaras stående eller hängande. Man hänger då upp däcken i fälgen. Förvaras däcken under rätt förhållanden så slits de inte alls och flera undersökningar visar att greppet inte försämras alls, i alla fall under de tre första åren.
Tidigare trodde man att vinterdäck åldrades mycket snabbt och tappade sin greppförmåga och hållbarhet efter bara något år. Man hade dock fel. Gummits hårdhet ökar inte så mycket som man tidigare trodde och vinterdäck som är äldre än fem år kan fortfarande ha bra egenskaper. Det som gäller är att mönsterdjupet på däcken inte har slitits ut och att eventuellt dubbutstick är bra. Även lagrade vinterdäck har lika bra förmåga som nya däck.