Bil på vinterväglag

Mönsterdjup

Mönsterdjupet är en viktig del på däcken som gör att det skapas friktion mot vägen och att bilen kommer framåt. Det är även det som slits ned på däcket och dessutom är reglerat av lagar.

Mönsterdjup är djupet på de mönstrade räfflorna i däckens gummi. De hjälper till att skapa friktion och hålla bilen på vägen och motverka halka. I Sverige så finns det regler som styr vilket mönsterdjup man minst måste ha på sina däck. Reglerna skiljer sig åt mellan vinter- och sommardäck.

På sommaren gäller det att däcken har ett mönsterdjup som mäter åtminstone 1,6 millimeter i däckets huvudmönster. Huvudmönster är det centrala mönstret som även är djupast från början. För att däcken ska ge bra friktion och klara sig utan halka vid vått väglag brukar man dock säga att mönsterdjupet inte ska vara mindre än tre millimeter på sommardäck. Det är alltså mer än vad reglerna säger men det är dumt att tumma på sin egen och andras säkerhet.

På vinterväglag krävs ett bättre mönsterdjup för att däcken ska kunna få grepp i snömodd och slask. Vid vinterväglag och under perioden 1:a december och 31:a mars gäller det att däcken har ett mönsterdjup på minst tre millimeter på våra svenska vägar. Även här är det dock att föredra ytterligare lite djup på sina däck.

Man kan enkelt mäta mönsterdjupet på sina däck med mätstickor som finns hos däckleverantörer att hämta. Där brukar de minsta lagliga däckdjupen vara tydligt markerade så att man enkelt ser om ens däck håller måttet.